Wednesday 4 April 2012

Bunga Mawar Berduri Atau Duri Berbunga Mawar…?








“You can complain because roses have thorns, or you can rejoice because thorns have roses” ~Zig Ziglar

“Anda boleh mengeluh kerana bunga mawar berduri, atau anda boleh bergembira kerana duri memiliki bunga mawar.”


Slogan di atas datang dari Zig Ziglar, seorang pengarang buku yang berjaya. Beliau juga adalah seorang pembicara tentang motivasi dan seorang ahli dibidang penjualan.

Zig Ziglar dengan slogan di atas mencuba menekankan konsep pemikiran secara positif (positive thinking). Dua orang dapat berpendapat yang jauh berbeza tentang suatu benda atau suatu kejadian yang sama. Yang satu boleh memusatkan perhatiannya ke hal-hal yang negatif yakni mengeluh tentang mawar yang berduri. Di sini yang menjadi pusat pemikiran justru durinya. Yang lain boleh memusatkan perhatiannya ke hal-hal yang justru positif yakni anda boleh bergembira kerana duri memiliki bunga mawar. Kali ini, yang menjadi pusat pemikiran adalah bunga mawarnya. Kedua-duanya membicarakan sebuah objek yang sama, tetapi memiliki sudut pandang yang jauh berbeda.

Dalam hidup, kemampuan untuk melihat segala sesuatu dari kaca mata yang positif adalah sangat penting untuk dimiliki dan terus dikembangkan oleh setiap orang yang ingin bertumbuh dalam hidupnya.

Anda dapat membayangkan apa saja yang mungkin didapat jika anda memusatkan perhatian anda pada hal-hal berikut ini:
1. Kesempatan daripada masalah.
2. Kekuatan/ kelebihan daripada kelemahan diri anda.
3. Apa yang dapat anda lakukan daripada apa yang tidak dapat anda lakukan.

Tentunya anda akan menemukan lebih banyak lagi hal-hal yang mungkin anda dapat dengan memilih untuk berpikir secara positif. Kata kunci di sini adalah “memilih“, karena kemampuan untuk melihat duri yang memiliki mawar bukan sesuatu talenta, melainkan sesuatu skil yang dapat dikembangkan, tidak masalah siapa anda atau apa yang anda kerjakan sekarang.

Yatz Kaizen: Maka dari itu, bergiranglah karena duri pun memiliki bunga mawar yang indah! ~ ^_^

No comments:

Post a Comment