Tuesday 4 December 2012

LifeZone: Medical Check up

check,.. check,.. one two threeee,.. ok  Assalamualaikum dan salam 1Blogger... semoga kalian ceria selalu dengan senyuman... yeahhhh!!!

Setelah sekian lama, semalam Yatz  ada buat medical check up kat UUM nie,.. lama jugak dah x check. Akhir sekali tahun lepas rasanya. So baru-baru nie ada program Kesihatan di UUM. Jadi Yatz ambil la peluang untuk buat pemeriksaan kesihatan.
Majlis bermula awal pukul 9:00 pagi. Memang ramai la student yang datang untuk buat pemeriksaan. Tu tandanya sekarang ramai yang mula ambil berat pasal kesihatan diri masing-masing. Jadi Yatz pun ambil peluang untuk buat pemeriksaan sekali. Bayarannya hanya RM1. Untuk pemeriksaan BMI, kandungan lemak dalam badan, tekanan darah dan juga perundingan kesihatan.

Syukurlah selama nie dianugerahkan dengan tubuh badan yang sihat. Belum lagi ada penyakit-penyakit yang merbahaya. cuma satu jea masalah Yatz nie. Badan Yatz nie susah sangat nak naik. Makan la bnyak mana, berat badan nie still mantain jea. Mungkin sebab terlalu aktive kot.

Keputusan Ujian Kesihatan Yatz Kaizen:

Height: 173.5 in/cm
Weight: 60 kgs
BMI(kg/m2) : 20
Blood Pressure: 145/89
Body Fat (%): 16.2 %
Pulse: 53
Body Age : 18
Muscle: 36.2

Yeaaaa,.. saya sihat!!!!

Lepas jea selesai buat check up,.. kami akan diberi rundingan kesihatan oleh pakar perubatan yang disediakan. Alhamdulillah semua ok,.. walaupun berat yatz agak turun kali nie,.. tapi masih maintain healthy area. Tekanan darah ok,.. lemak dalam badan pun ok,.. dan yang paling menarik Yatz dapat tau umur badan yatz nie. Rupa-rupanya kita boleh tau umur badan kita sendiri. Badan yatz nie dianggarkan dalam umur 18tahun. Ia semua dipengaruhi oleh cara hidup kita sendiri. kalu jenis yang jaga kesihatan dan selalu bersenan. Maka badan dia kan lebih muda. Tapi memang lawak la bila Yatz tengok ada yang dapat tau umur badan depa lagi tua dari usia mereka yang sebenar,.. hehehe, memang cepat penat la kannn,.. badan tu dah tua. kesiannnnnnn~~~




Sebelum balik kami diberi sedikit cenderahati berupa beg, pen dan juga buku-buku dan risalah tentang kesihatan. memang berbaloi,.. dan yang paling penting kita dapat tau keadaan kesihatan kita.

Jadi Yatz nak sarankan kepada korang semua,..kalau ada masa rajin-rajinkan la diri untuk buat pemerikasaan kesihatan nie. Bukan lama pun. Kejap jea. Bak kata orang masa boleh cari,.. tapi kesihatan tidak boleh. Jadi jaga la kesihatan diri baik-baikkk,...Bak kata orang,..

"Mencegah lebih baik daripada merawat",..



No comments:

Post a Comment