Monday 21 October 2013

StoryZone: Bunga Terindah dan Cinta Sejati


 AsSalamualaikum,.. lama dah Yatz tak updete blog kann,.. Jadi kali nie Yatz nak bagi korang satu cerita menarik. Tahukah korang apa erti dari cinta sejati?. jadi entry kali nie Yatz nak berkongsi sedikit tentang apa itu CINTA SEJATI. Mungkin dialog singkat Aristoteles dan Plato dibawah boleh mendefinisikan makna “cinta sejati” tersebut.

Pada suatu hari, Aristoteles bertanya kepada gurunya (Plato) mengenai erti dari cinta sejati.
Aristoteles        : “Apa itu CINTA SEJATI wahai Guru?”
Plato          :  ”Berjalan luruslah di taman bunga yang luas. Petiklah satu  bunga yang terindah menurutmu.  Dan ingat!, jangan pernah kembali kebelakang.”
Secepatnya Aristoteles mengerjakan apa yang di suruhkan oleh guru-nya itu. Keesokan harinya, beliau bertemu guru-nya. Beliau kembali dengan tangan hampa.
Plato            : “Mana bunga yang kau petik, wahai Aristoteles?”
Aristoteles  : “Aku tidak boleh mendapatkannya. Sebenarnya aku telah menemukannya, tapi aku berpikir pasti didepan ada bunga yang lebih bagus lagi. Ketika aku sampai diujung taman, aku baru sadar bahwa bunga yang aku temui pertama tadi itulah yang terbaik. Tapi aku tidak boleh kembali lagi kebelakang.”
Plato          : “Wahai Aristoteles muridku, itulah CINTA SEJATI. Semakin kau mencari yang terbaik, maka kamu tidak akan pernah menemukannya.
Aristoteles : “Sekarang aku mengerti apa itu CINTA SEJATI.”
KESIMPULAN : JANGAN PERNAH SIA-SIAKAN CINTA YANG PERNAH TUMBUH DI HATIMU, KARENA WAKTU TAK AKAN PERNAH KEMBALI LAGI.


No comments:

Post a Comment